טיפול בילדים

טיפול בילדים

ילדים לרוב לא יודעים לבטא את מצוקותיהם במלים. ההתנהגות/ הפעולה – היא השפה של הילדים, ולכן מצוקות מתבטאות בקשיי התנהגות שונים או בשינוי בהתנהגות הרגילה.

כאשר הילד שלנו מתמודד עם קשיים, נפגע, מרגיש דחוי או מתנהג באופן שמקשה עליו ועל סביבתו אנו, כהורים, חשים לעתים תחושות של חוסר אונים, תסכול ודכדוך.
הרצון לעזור לו להתמודד טוב יותר מפגיש אותנו לעתים עם קשיים עמם אנו מתמודדים היום או כאלה שאנו זוכרים מילדותנו המוקדמת.

כשהורים מבחינים בשינויי התנהגות משמעותיים אצל ילדם, שינויים שמדליקים נורה אדומה ומלמדים שהילד נמצא במצוקה, זה הזמן לקחת אותו לטיפול על מנת לסייע לו.

לא כדאי לדחות את הטיפול ולחכות שהבעיה תעבור מעצמה, כי לרוב אין זה כך, ההפך: הילד צובר פערים התפתחותיים לעומת בני גילו ומתחיל לפתח מודעות לשוני שלו. דבר זה עלול לגרום לתסכול רב, שישפיע לא רק על הילד אלא גם על האווירה בבית ועל הדינמיקה בין כל בני המשפחה.

היתרון בטיפול בגיל צעיר הוא בגמישותו של הילד לבצע שינוי מהיר יחסית, כזה אשר יביא אותו לתחושת הצלחה ויניע אותו להמשיך ולבצע שינויים נוספים אשר יסייעו לו בהמשך הדרך.

בבבבב

איך מתנהל הטיפול?

הטיפול מתחיל במפגש עם ההורים ע"מ לקבל רקע על הילד והדינמיקה המשפחתית. בשיחה זו נחליט יחד האם יש צורך בפגישות טיפוליות עם הילד, או שאולי הדרך הטובה ביותר תהיה ייעוץ להורים ללא צורך לטפל בילד עצמו. להפתעת הורים רבים – לייעוץ ושיחות איתם השפעה אפקטיבית ביותר לשיפור מצבו של הילד. ראה הדרכת הורים. בכל מקרה אני בונה תוכנית טיפולית ומסבירה אותה שלב אחר שלב להורים ולילד בשקיפות.

אם הוחלט על טיפול הוא לרוב יהיה "טיפול במשחק" המאפשר לילד לבטא את הקונפליקטים והרגשות המעסיקים אותו דרך משחק, ציור או שיח, כאשר אני מלווה אותו ומסייעת לו לעבד היבטים אלו העומדים בבסיס הסימפטומים שלו. כך, למשל, ילד יכול להשתמש במשחק בבית בובות כדי להמחיז את מאבק הגירושים הקשה לו הוא עד, כאשר אני מתארת את רגשותיהן של הבובות וכך מסייעת לילד לעבד את רגשותיו וחוויותיו. במקביל או לחלופין, אני עשויה לגייס את הילד כשותף אקטיבי להתמודדות עם הסימפטומים ולסייע לו לשנות דפוסי מחשבה והתנהגות הפוגעים בתפקודו. כך, למשל, אני יכולה ללמד את הילד לרכוש טכניקות הרגעה עצמית שונות אשר יסייעו לו להתמודד עם החרדה ממנה הוא סובל.

הילד הינו שותף מלא והעבודה עימו משלבת הן את העולם הפנימי (מחשבות, רגשות, תחושות) והן את העולם החיצוני כלומר שינוי התנהגות בחיי היומיום. אני עובדת עם משחקי קופסא, משחקי דמיון, יצירה, תנועה וכמובן דיבורים.

כאמור, טיפול בילדים מלווה גם בהדרכת הורים אשר מכוונת לסייע להורים להבין לעומק את קשייו של הילד, לרכוש כלים אשר יסייעו לו להתמודד איתם ולשפר את הקשר והתקשורת עמו במידת הצורך. זאת, מתוך תפיסה שההורים הם הדמויות המרכזיות בחיי הילד וכי חיזוק יכולותיהם ההוריות יכולה לסייע לילד בצורה משמעותית. כך, למשל, כאשר ההורים רוכשים כלים להנחיית הילד להתמודדות עם חרדת נטישה או פוביה מכלבים, או לומדים להציב גבולות באופן יעיל יותר- האפקט הטיפולי הופך משמעותי ביותר.

 

בטיפול עם ילדים ניתן לעבוד על הנושאים הבאים:

קשיים חברתיים: ילדים מנודים, ילדים אגרסיביים.
טראומה: זיכרונות שלא מרפים מאירוע טראומתי, רגשות שליליים הקשורים לאירוע, והתנהגות המנעותית.
התמודדות עם אובדן: געגועים קיצוניים, התעסקות יתר במוות של הקרוב, דאגנות.
דיכאון: חוסר חשק לעשות דברים, עצבות, מחשבות שליליות על עצמי (לא חכם, לא יפה, לא מוצלחת)
העצמה: בנייה וחיזוק של הביטחון העצמי (חשוב ללקויי למידה), למידה של קודים חברתיים וחיזוק כישורים חברתיים, פיתוח אסרטיביות ועמידה על "שלי" בחברה.
דימוי גוף: העבודה היא גם על תפיסת הגוף: "אני שמנה", "אני חלש" "אני רזה" יחד עם עבודה בפועל אם צריך על שינויים גופניים (דיאטה, ספורט וכו')פחדים: פחד ממוות, פחד מחושך, פחד מחיות, פחד מלהיות לבד.
קשיי שינה: לא נרדמים לבד, מתעוררים באמצע הלילה ועוברים למיטת ההורים, חלומות בעתה
חרדה חברתית: הימנעות מיצירת קשרים, ביישנות קיצונית, לא מדברים בשיעור, בדידות.