טיפול דיאדי

טיפול דיאדי – טיפול הורה ילד

כולנו רוצים להיות ההורים הטובים ביותר עבור ילדנו. עם זאת ההורות היא משימה קשה ומורכבת, ארוכה ומאתגרת. במוקדם או במאוחר כולנו מרגישים שלפעמים אנו טועים, שאין כללים ברורים וקבועים וכן שהתנהגויות שעשינו עם ילד אחד לא בהכרח מועילות לילד אחר. כאשר הורים חשים לאורך זמן חסרי אונים, מותשים, כועסים, מבולבלים, במתח קבוע, כדאי לשקול פנייה לטיפול. לאחר הערכה ראשונית של המצב עשוי המטפל להמליץ על הדרכת הורים בלבד טיפול פרטני לילד או על או על טיפול דיאדי.

מהו טיפול דיאדי?

המונח דיאדה פרושו זוג, צמד, שניים

הטיפול הדיאדי מיועד לילדים צעירים בגיל הגן ובית הספר היסודי ואף לפעוטות ותינוקות

הנחת היסוד של הטיפול הדיאדי היא כי יחסים חיוביים של הילד עם הוריו – הם הבסיס לתפקוד והתפתחות רגשית, חברתית ושכלית של הילד.

מטרת הטיפול הדיאדי היא לקדם התפתחות תקינה של הילד באמצעות הדרכת הורים, תוך הדגמת התנהגויות תומכות במצבים שונים.

במהלך הטיפול ניתן מקום חשוב להורים ולאינטראקציה של הילד איתם משום שההורים הינם גורם מרכזי בהתפתחות הנפשית של הילד.
הערכה של טיפולים בבעיות מגוונות של ילדים מלמדת שמעורבות גבוהה של הורים בטיפול תורמת משמעותית לקצב והצלחת הטיפול

איך מתנהל טיפול דיאדי?

המטפל נפגש מדי שבוע עם הדיאדה אם-ילד או אב-ילד לסרוגין, בנוסף למפגש עם ההורים אחת לשלושה שבועות.

האינטראקציה עם הילד מתרחשת באמצעות משחק וכן באמצעות שיחות, אשר מתגלגלות למעשה תוך כדי המשחק. מלבד השיחה עצמה, המטפל הדיאדי "שומע" גם את מה שלא נאמר בחדר, כיוון שילדים נותנים ביטוי למה שמעסיק אותם דרך משחק, בייחוד אם הם מתקשים לדבר על כך. גם ההורים לא תמיד מבטאים עצמם דרך השיחה, אלא לחילופין בדרך בה הם משחקים עם הילד, מגיבים אליו ומבינים אותו. הקולות השקטים הללו משחקים תפקיד משמעותי במערכת היחסים שלהם עם ילדם ומשקפים את הבעיות שהובילו אותם להגיע לטיפול.

במפגשי הורה-ילד המטפל גם מציע ומעודד דרכים שונות  "בזמן אמת" לאינטראקציה של ההורה והילד ,היכולות להוביל לשינוי בתפיסת ההורה את עצמו, את הילד ואת היחסים ביניהם. במפגש הדיאדי ההורים והילד לומדים יחד על הכוונות, המחשבות והרגשות שמכוונים את התנהגותם.

במהלך המפגשים עם הורה-ילד, למטפל יש הזדמנות לעשות מודלינג [להציג דוגמה מועילה לתגובה מול הילד שההורה יכול לאחר מכן לחקות באופן טבעי], לתווך את כוונת כל אחד מהצדדים באופן שיעודד קשר, קרבה והכלה ולזהות תגובות של ההורה מול הילד שמובילות לתוצאות לא רצויות

במפגשים הורים-מטפל ניתנת להורה אפשרות לעבד את מה שקרה במפגש המשותף עם הילד, להבין את מקור הקשיים ולקבל הדרכה מעשית מן המטפל. המפגש מסייע להורה לזהות את הצרכים והרגשות העומדים בבסיס האינטראקציה ולהתבונן בה מזווית ראייה חדשה. הבנה זו מאפשרת להורה להבין את התנהגות ילדו באופן שונה ובכך לשפר את דפוסי התקשורת וההתנהגויות השונות.

המטפל מעביר גם ידע פסיכולוגי התפתחותי,  ומנחה את ההורים באופן ישיר וברור כיצד לתמוך או לעזור לילד להתמודד עם קושי מסוים.בנוסף, עוזר המטפל להורים להבין את העמדות הרגשיות שלהם, המקשות עליהם בהתמודדות עם ילדם ומעכבות את התפתחותו

בנוסף ליתרונות שציינתי, לטיפול הדיאדי יש יתרון משמעותי נוסף והוא זמן האיכות המזוקק של הילד עם כל אחד מהוריו לפחות פעמיים בחודש. ברוב המקרים בישראל לילד יש אח אחד או יותר, ותשומת הלב והקשב של ההורה מתחלקת בינו לבין אחיו. יתר על כן, גם כשהורה מבלה עם ילדו לבד, הזמן הזה מופרע במטלות הבית, בשיחות טלפוניות ובגורמי הסחת דעת אחרים. לא אחת, סיפרו לי ילדים בחדר הטיפול שזו השעה הכי כיפית בשבילם במהלך השבוע כי אימא או אבא רק שלהם. גם זמן ההגעה לטיפול והחזרה ממנו הביתה, הופך להיות יקר מפז עבור הילד ובמהרה גם עבור ההורה. לעצם החוויה הזו יש איכויות שאי אפשר להמעיט בחשיבותן.

מתי מומלץ לפנות לטיפול דיאדי

  • קשיי ויסות (כגון בכי מרובה)
  • בעיות חברתיות
  • התקפי זעם
  • קשיי התנהגות
  • קשיי שינה
  • קושי בתקשורת הורה-ילד
  • קושי במצבי פרידה שונים (כגון בגן)
  • הפרעות אכילה
  • הרטבה/התלכלכות